Varen met Jagers op Vis. deel 11

We ronden Spurn Point en ploegen voort in het slechte weer, De nooit eindigende storm loeit rond de opbouw. Ernie, met een... “je moet mij niet storen “gegrom, ...gaat naar zijn hut. De derde man neemt de wacht over en is verantwoordelijk voor de wacht. De bootsman en de stuurman gaan naar beneden voor een dutje. De tijd gaat voort. Het wordt lichter. De bootsman komt in de stuurhut om de wacht over te nemen.. Zij stuurt slecht..... vertelt de derde man. En het wordt steeds slechter. Zij staan samen door het raam van het stuurhuis te turen, bedachtzaam en verwonderd.. Hoge golven slaan continu over haar boeg. Het schip voelt zwaar en traag aan. Het is niet het kleine meisje die over de Atlantische rollers huppelt en danst in de armen van de Pool stormen. Zij gooit het water niet meer van haar af. Zij begint te reageren als een walvis in haar doodstrijd , als zij getroffen is door een harpoen. Plotseling.... beseffen zij wat er gaande is. De bootsman uit een vloek Het schip is kop zwaar... schreeuwt hij..... Haal de stuurman. Mensen Lief ! De stuurman aarzelt niet........ Schipper ! Schipper ! Gilt hij naar beneden. Laat de mannen aan het pompen gaan, ......schreeuwt Ernie, als hij de trap op klimt en door het stuurhuis loopt, terwijl hij zijn bretels over zijn schouders trekt. Maar de stuurman is al volop bezig. De pomp is geblokkeerd !..... De dekjongen smijt de brug deur open en schreeuwt dit tegen Ernie. Ernie schiet door de deur en verdwijnt langs de opbouw, ... weg... om het zelf te kunnen zien. Hij constateert, dat de pomp wordt geblokkeerd door kolen. Iedere keer als de bemanning het vrij maakt, blokkeert het weer ogenblikkelijk. De laatste reis, toen de hoofd machinist gewond raakte, was de wacht opvolging in de machine kamer verbroken. De tweede machinist moest twee wachten zien te overbruggen. De stoker moesten de “duivels uit de hel” stoken, om voldoende stoom te houden bij de opgevoerde ketel druk. En tegelijkertijd moesten zij de tweede machinist helpen om de machine kamer te runnen. Wanneer wij in de haven komen, zou normaliter de hoofd machinist de taken aan wijzen, die moesten worden uitgevoerd en zou er persoonlijk toezicht op houden. Een van deze werkzaamheden is de bielzen lens pompen en de biels platen weer terug plaatsen. De biels platen waren open gelaten voor het smelt water van het ijs uit het visruim en de pijpen om de bielzen lens te pompen en van daar uit, overboord. Dit keer in de haven, was Bill er niet en het machine kamer personeel was afgepeigerd, na de extra werkzaamheden. Spoedig nadat het schip was binnen gelopen, schakelden zij over op de normale werkzaamheden. Niemand van hen had de taak om beslissingen te nemen. En net als de rest van ons, wilden zij zo spoedig mogelijk van het schip af, om naar huis te gaan. Hierdoor werden de bielzen niet leeg gepompt en de biels platen weer terug geplaatst. Voor de tweede keer binnen een week tijd komt Sod's law op de Shetland eilanden, ter sprake. Op onze tocht naar het Noorden, hebben wij de kolen voor de thuis reis, opgeslagen in de achter kant van het visruim. Deze brandstof wordt weer naar de bunkers overgebracht, zodra daar ruimte beschikbaar is.. Maar dit keer, toen het schip in Hull bunkerde, werd de kolen in het visruim gestort en vulde meteen de geopende bielzen. Maar nu zitten wij met het probleem dat de bielzen gevuld zijn met water en kolen.. De Milyna zwelgt er in en wordt overstroomt door het water. De pompen zijn geblokkeerd en het visruim staat onder water.. Ernie stuurt een groep mannen naar de redding boot om deze gereed te maken, om met de achter laadboom, buiten boord gedraaid te kunnen worden. En hij snelt weer terug naar de brug.. Ik stel de zender en ontvanger af op de morse nood frequentie en een tweede zender en ontvanger op de radio telefonie frequentie. Ik ben nu een man met bretels en een zwemvest aan. De accu's zijn geladen. Het hele systeem staat stand-by.... klaar voor gebruik. Ik sta in de deur opening en wacht op acties. De vorige reis zond ik een nood oproep uit. Het lijkt er nu ook veel op , dat dit nu weer moet gebeuren, om een SOS sein uit te zenden. De deur van het stuurhuis vliegt weer open. Die verdomde laadboom,... schreeuwend de derde man boven het geluid van de wind en zee uit.. De boot werd door een golf gegrepen, toen wij probeerde haar buitenboord te draaien en alles brak af Ernie vloog weer door de deur naar buiten. Een korte tijd later kwam Ernie weer terug in het stuurhuis en keek bedenkelijk. Hij was een bezorgde man. Het schip ging ten onder in slecht weer. De pompen waren geblokkeerd. Er was geen reddingboot meer. En het schip was niet uitgerust met redding vlotten. Het is weer tijd om beslissingen te nemen. Een onderzoek door de Raad van de Scheepvaart zou deze bemanning als na latend kenmerken. Wij konden haar niet droog pompen en wij konden de biels platen niet terug plaatsen. En dit was al zo, toen wij aan boord kwamen. Zelfs ik, een groentje en marconist uit West Riding, kon zien dat het schip al diep in het water lag., maar ik zei niets. Ik dacht, dat de anderen het wel beter zouden weten als ik.. Ik realiseerde me toen niet, dat het schip niet lens gepompt was. Ik dacht toen alleen maar dat zij klein was en ik had mijn gedachten bij de 23 centimeter vrijboord. En bovendien.... Ik ben nieuw hier. Ik moest een beeld vormen. Ik wilde geen domme dingen zeggen. Ik moest vastberaden kijken. Misschien hadden de anderen, soort gelijke redenen. Ik weet het niet. Stand-by in de radio hut, ......alleen..... overdacht ik alles. Het is niet de fout van de bemanning, kwam ik tot de conclusie. De dader is de trawler eigenaar en zijn hebzucht naar winst. Alles is deze tak van industrie is winst maken. Er wordt niets gedaan aan veiligheid. Trawler eigenaar zijn “Zorg “ types. Zorgt er voor dat je vis vangt. Zorgt er voor dat het aan wal komt. Zorgt er voor dat het wordt verkocht, Zorgt er voor de het schip bunkert. Zorg er voor dat het ijs aan boord krijgt. Zorgt er voor dat ze weer naar zee gaat, Zorgt er voor dat zij vis vangt.. De toegestane acht en veertig uur tijd om binnen te liggen is een schandaal. Het vraagt om moeilijkheden. Er is geen tijd voor andere dingen. Het is mijn derde reis naar het Noorden. Wij hebben nog nooit een sloepen rol gehouden en nog nooit gezien hoe een boot buiten boord moest worden gezet. Acht en veertig uur in de haven, betekent nog niet dat acht een veertig uur thuis bent. Gedurende die periode hang je rond bij de rederij voor de uitbetaling, moet je er voor zorgen dat alles weer in orde is voor een volgende reis en je moet in die tijd ook nog van en naar het schip.. En als de mannen weer terug gaan naar de haven, weten zij dat zij weer drie verschrikkelijke weken in het vooruitzicht hebben.. En daarom stappen zij de kroeg binnen voor een borrel m.... om de pijn te verzachten. Ik weet het van mijzelf. En wie kan het ons kwalijk nemen ? De mannen hebben haast om van boord af te komen als het schip binnen loopt. En zij komen aangesloft als zij aan boord komen, op het allerlaatste moment voor vertrek. En dat zijn de feiten waar door een schip verloren kan gaan. De indrukwekkende alles weters van de Raad van de Scheepvaart zullen dit betitelen als..... fouten van de bemanning. Ik noem het .....uitbuiting. Wordt vervolgd Vreemdeling
<< Vorige Volgende >>
...home Geplaatst op 05-10-2014 en 1172 keer gelezen Like dit 828 Liked